FULLSTÄNDIGA KÖPVILLKOR
ALLMÄNT
Det är tryggt och enkelt att handla på Hojportalens webbshop!
Välj storlek eller dylikt, ange antal och klicka sedan på "Lägg i kundvagnen". Om du vill se eller ändra i din beställning, klicka på "Redigera kundvagn" i det övre högra hörnet. För att genomföra och avsluta köpet, klicka på "Till kassan" i det övre högra hörnet.
Efter att ha bekräftat köpet erhåller du en orderbekräftelse via mail.
- Vi levererar varor till Sverige via vårt återförsäljarnät, hittar ni inte en återförsäljare för leverans nära er, kontaka oss så hittar vi ett alternativ.
- Alla varor förblir Hojportalens egendom till dess full betalning kommit oss tillhanda
- Har du inte fyllt 18 år så måste du ha målsmans tillstånd att handla på Hojportalens webbshop.
- I priserna ingår moms med 25%.
Alla falska ordrar som skickas till oss kommer vi att spåra. Hojportalen förbehåller sig rätten att häva ett köp om bedrägeri misstänks. Alla försök till bedrägerier kommer att polisanmälas.
BETALNINGSSÄTT
Du har möjlighet att betala din order med konto-/kreditkort, mot faktura, genom delbetalning eller direktbetalning via din banks internetbank (Handelsbanken, Swedbank, Nordea eller SEB).
KONTO-/KREDITKORT
Vid online-betalning kan du använda ditt VISA, MasterCard eller Eurocard. Hojportalen belastar ditt konto-/kreditkort först när köpet avslutats.
FAKTURA via 
Handla nu - betala efter leverans!
När du betalar via Klarna faktura handlar du tryggt och enkelt. Du behöver aldrig uppge dina kortuppgifter, och betalar alltid efter att du fått hem dina varor. På Mitt Klarna kan du betala, delbetala och förlänga din faktura direkt online.
- Få hem varan innan du betalar
- Betalningstid - alltid 14 dagar.
- Du behöver aldrig lämna ut kortuppgifter
- Alltid 14 dagars ångerrätt i enlighet med distans - och hemförsäljningslagen
- Betala din fakturor direkt på mitt.klarna.se
- Möjlighet till delbetalning
Om betalningen uteblir tillkommer en påminnelseavgift på 60,00 kr samt dröjsmålsränta om 25.50%. Vid köpet görs en mikroupplysning för att vi ska veta att du är du. Dina personuppgifter behandlas då i enlighet med personuppgiftslagen. Hela Klarnas allmänna villkor hittar du här
Vid fakturabetalning kan leverans endast ske till din folkbokförda adress. Det är för att säkerställa att inga obehöriga kan beställa varor till sig själv med en annan persons personuppgifter. Om du inte vill beställa dina varor till din folkbokförda adress får du välja något av våra andra betalningssätt.
DELBETALA FRÅN 50 KR/MÅN MED
KONTO
Betalsättet för dig som själv vill välja hur mycket du betalar varje månad. Men Klarna konto är mer än så. Förutom att du alltid får hem dina varor innan du betalar, samlar du alla dina köp på ett konto. Detta gäller även om du har handlat i flera olika butiker via Klarna konto. Det betyder en enda faktura, oavsett antalet köp. Du kan även välja att betala och se översikten direkt på
Mitt Klarna.
- Få alltid varan innan du betalar
- Betala från 50 kr/mån eller 1/24 av totalbeloppet
- Du behöver aldrig lämna ut kortuppgifter
- Alla dina köp samlas på ett konto och på en faktura
- Handla nu - betala i slutet av nästkommande månad
- En aviavgift om 29 kr, oavsett antalet köp
- Du kan när som helst betala hela beloppet på en gång
Hela Klarnas allmänna villkor hittar du
här
SÄKERHET/SÄKRA BETALNINGAR
För att du som konsument ska känna dig trygg när du handlar i Hojportalens webbshop samarbetar vi med DIBS för inlösen av konto-/kreditkortsbetalningar samt direktbetalningar via internetbank. Säkerheten en av de viktigaste hörnpelarna i DIBS lösningar. DIBS är certifierade av både svenska och utländska banker och kortföretag. All information som rör din betalning krypteras med SSL (Secure Sockets Layer) vid överföring till DIBS och dina kortuppgifter varken registreras eller lagras av Hojportalen.
FRAKT OCH LEVERANS
Frakten är 199:- för cyklar och 49:- för övriga produkter när du handlar i Hojportalens webbutik. Vi levererar för nuvarande endast till Sverige.
LeveransVi skickar alla våra varor via återförsäljare. Hittar du inte en lämplig återförsäljare nära dig kontakta oss via
hojportalen@hojportalen.se.LeveranstidNormal leveranstid är 1 - 3 arbetsdagar, men vi reserverar oss upp till 7 arbetsdagar. En normal leveranstid innebär att varorna skickas från oss inom 1-3 dagar, sedan tar det 1-5 dagar för återförsäljaren att leverera ut dessa till kund.
Leveranstiden på cyklar är cirka 4-9 arbetsdagar på grund av montering och justering. Vid kampanjer eller rea kan leveranstiden förlängas något.
RETUR, BYTE ELLER REKLAMATION - GÖR SÅHÄR:
- Logga in på Mina sidor.
- Välj vilken order det gäller och registrera ditt byte/retur samt anledning.
- Ta artiklarna tillbaka till din återförsäljare, återförsäljaren hjälper er med returen. Klistra inget direkt på orginalkartongen.
- Vi packar upp ditt paket, är det en retur debiterar vi dig för returfrakten och återbetalar resterande belopp. Du får ett mail när vi behandlat din retur. En retur kan ta upp till 10 arbetsdagar att behandla. Vid byte så debiterar återförsäljaren returfrakten.
- Vid betalning med faktura finns möjlighet att pausa fakturan på Mitt Klarna under tiden som returen behandlas.
UNDANTAG FÖR RETUR
Bytes- och returrätten gäller eller specialanpassade varor (t.ex. cyklar där komponenter har bytts ut).
För att ditt byte/retur ska bli godkänd
måste alla varor som skickas tillbaka vara packade i påse eller kartong. Om du returnerar skor i kartong, lägg originalkartongen i ett paket eller påse.
Skicka ej tillbaka dessa genom att sätta en adresslapp direkt på originalkartongen. Varan blir förstörd och returen/bytet blir inte godkänt.
Vi debiterar 300:- om originalkartongen är förstörd.
Reklamation – gör enligt följandeVid hantering av reklamationer tillämpas Konsumentköplagen.
1. Ring din återförsäljare som lämnade ut din vara så snart du upptäcker felet.
2. Fyll i returformuläret.
3. Skicka tillbaka den felaktiga varan tillsammans med returformuläret och en kopia på orderbekräftelsen. Adressen hittar du på returformuläret. Bifoga även kvittot på returfrakten.
4. När vi fått varan och godkänt reklamationen återbetalar vi dig utläggen för varan och returfrakten på ditt konto, som du angivit på bifogat returformulär.
Vid byte eller retur står du för transportrisken samt frakten så var noga med att ta kvitto när du lämnat in ditt paket hos ditt postombud.
Felleverans – gör enligt följande
- Kontakta oss via hojportalen@hojportalen.se så att vi kan reservera den rätta varan.
- Föranmäl ditt återskick på Mina sidor.
- Skicka tillbaka varan tillsammans med returformuläret och den förbetalda returfraktsedeln.
- När vi fått varan skickar vi omgående den rätta varan till dig.
Transportskador
Tänk på att kontrollera godset när du hämtar ut det hos din återförsäljare. Synlig skada rapporteras direkt till återförsäljaren vid mottagandet av leveransen och därefter till Hojportalens kundtjänst (senast inom 5 arbetsdagar).
Dold skada (produktskada som ej går att se på emballaget) anmälas till kundtjänst omgående (senast inom 5 arbetsdagar). Det är därför mycket viktigt att du avemballerar och inspekterar varans skick direkt efter mottagandet.
Vid synlig skada på emballaget skall emballaget sparas för fotografering samt eventuell reklamation till transportbolaget eller utbyte av vara.
Utebliven leveransVid utebliven leverans mejlar du oss via
hojportalen@hojportalen.se
OUTLÖST VARA
För paket som inte hämtas ut hos återförsäljare debiterar vi dig kostnaderna för frakt och hantering. Alla priser är inklusive moms.
- Cyklar: 1200:-
- Övriga varor tex kläder, skor hjälm osv: 300:-
GDPR
Dina personuppgifter skyddas enligt GDPR (General Data Protection Regulation). Denna lag avser att öka skyddet för privatpersoners personliga integritet med hänsyn till det ökade antalet register och sammanställningar som lagras elektroniskt.
Enligt GDPR måste vi be dig samtycka till att vi behandlar uppgifter om dig. Alla personuppgifter som du lämnar till oss eller som vi får ta del av när du anmäler dig för köp eller besöker vår hemsida kommer att behandlas av Hojportalen i egenskap av personuppgiftsansvarig.
Informationen kommer att användas i syfte att vi vid köp ska kunna fullgöra våra åtaganden gentemot dig. I detta syfte har vi också behov av att kunna föra över dessa uppgifter till våra samarbetspartners. Informationen som samlas för att kunden ska kunna genomföra ett köp används endast för detta ändamål och kommer inte att spridas till någon utomstående, förutom i samband med att din beställning behandlas.
Leveransadress och leveransvillkor är information som endast vår fraktpartner och våra leverantörer får ta del av. I praktiken innebär det att alltså denna typ av information ligger utanför vår direkta kontroll. Du har alltid möjlighet att ta del av de personuppgifter som finns registrerade om dig. Om de är felaktiga, ofullständiga eller irrelevanta får du ändra uppgifterna samt även välja att ta bort dem.
Klicka
här om du vill läsa mer om får integritetspolicy.
RESERVATIONER
Hojportalen reserverar sig för slutförsäljning samt att varor kan utgå ur sortimentet. Vi kan inte garantera att alla bilder exakt återger produkternas verkliga utseende. Vi reserverar oss även för eventuella tryckfel i annonser samt på
www.hojportalen.se
ÅNGERRÄTT
Du har alltid 14-dagars bytes- och returrätt efter mottagandet av varan. Detta gäller endast om varan returneras i oskadat skick och ligger i originalförpackningen. Vid retur av en vara som ser använd ut nekas öppet köp. Bytes- och returrätten gäller inte badkläder, underkläder och specialanpassade produkter. Observera att du, om du vill avboka en order, måste göra detta via telefonkontakt för att säkerställa att ordern tas ur flödet. Vi har i regel ingen möjlighet att stoppa leveranser som redan gått iväg.
VÄRDEMINSKNINGSAVDRAG
Vid ångrad vara är du som kund ansvarig för eventuell värdeminskning. Värdeminskningen beror på en hantering utöver vanligt bruk för att testa varans kvalitet, egenskap och funktion.
ÖVRIGT
Force MajeureHojportalen är befriad från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse enligt detta avtal, om underlåtenheten har sin grund i befriande omständighet enligt nedan och omständigheten förhindrar, försvårar eller försenar fullgörandet. Såsom befriande omständighet skall anses bl.a. myndighets åtgärd eller underlåtenhet, nytillkommen eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, brand, översvämning, sabotage, olyckshändelse av större omfattning eller annan typ av naturkatastrof. I force majeure ingår myndighets beslut som påverkar marknad och produkter negativt, t.ex. restriktioner i indikation, varningstexter, försäljningsförbud etc, onormal nedgång i marknaden samt om bolaget utsetts för kriminell aktivitet som påverkar verksamheten.
Lagen om distanshandel
Hojportalen följer lagen om distanshandel. Läs mer
här.
Vid eventuell tvist
Vid eventuell tvist följer vi Allmänna Reklamationsnämndens rekomendationer. Läs mer här.
Via EU finns en onlineplattform som syftar till att skapa prövning utanför domstol av tvister som uppstått vid gränsöverskridande e-handel. Läs mer här.
Kommunikation
I kassan godkänner du genom att inte bocka ur rutan för nyhetsbrev att vi kommunicerar med dig via e-post. Självklart har du alltid möjlighet att avregistrera dig för vidare kommunikation - dels i botten på utskicket, men också genom att kontakta oss.
Integritetspolicy
Vi värnar starkt om våra kunders personliga integritet och skulle aldrig exempelvis sälja personuppgifter till ett annat företag. Klicka här för att läsa vår fullständiga integritetspolicy om hur vi hanterar och använder personuppgifter.